1. Polityka wykorzystywania plików „cookies” Serwisu
Serwis wykorzystuje technologię zwaną „cookies” w celach: statystycznych, poprawy
szybkości działania strony oraz umożliwiających zmianę wyglądu lub wersji strony.
Użytkownik może w każdej chwili wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję
przyjmowania cookies. Szczegóły jak zarządzać regułami dotyczącymi przechowywania
lub pobierania plików Cookie oraz jak dokonać zmiany ustawień w przeglądarce
internetowej znajdują się w opcjach następujących ustawień przeglądarek: Internet
Explorer, Microsoft EDGE, Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari.
Wyłączenie plików cookies może to spowodować jednak pewne utrudnienia w korzystaniu
z Serwisu.
Poniższe szczegóły o plikach cookies pochodzą ze strony:
http://wszystkoociasteczkach.pl/ prowadzonej przez Związek Pracodawców Branży
Internetowej IAB Polska :
1) Czym są cookies (ciasteczka)?
To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane
przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym
(komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron
internetowych.
W „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje
niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych
wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu
internetowego.
Wszystkie działające w intrenecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe,
sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą
prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.
Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie
stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki
„cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie
w internetowych ankietach.
Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu
wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania
do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym.
Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom
nieuprawnionym.
2) Co nam dają cookies?
Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich
zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej
dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.
„Cookies”:
- umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
- pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
- pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
- umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
- pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
- sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
- pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
- pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne
zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje
użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz,
korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje
serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi
do naszych potrzeb.
3) Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?
Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość:
„cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania
stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał
stronę;
dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi
użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie
wpływają na sposób ich działania;
nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani
w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich
zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują
do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana
do indywidualnych preferencji.
4) Podstawowe rodzaje ciasteczek
- „Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.
- „Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).
- „Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklam kobiecych kosmetyków.
5) Zarządzanie cookies
Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają
to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych
przeglądarkach masz możliwość:
- zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji
- oferowanych przez witryny internetowe;
- zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
- określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików
- trwałych jako sesyjnych itp.;
- blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być
utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji
w nich dostępnych.